tisdag 15 juli 2014

  Funderar fortfarande på balkens höjdläge med i huvudsak två alternativ:
  1. Tvärbalken i samma plan som takstolarna.
    • Detta skulle nog resultera i minst ansträngning men hur skulle en framtida inspektion av utrymmet gå då balkarna i samröre med takstolarna skulle begränsa access?
    • Stolens underarm är c:a 165mm hög och med ett golv på det så skulle tvärbalken bli ett 173mm högt hinder.
    • Skulle råsponten under takstolarna hålla för det tryck som då skola ligga på pelarna och hur skulle ångspärren klara sig?
    • Jag antar att balkarna, hårt kopplad till betonggolvet, skulle röra sig en del över säsongerna jäntemot takstolarna, råsponten samt spärren.
  2. Ditto genom innertaket så dess övre läge ligger jämt med underarmarna.
    • Kanske i jämnhöjd med golvdecket är att föredra då den stora balkens egenvikt skulle lasta ner stolarna annars. Balken lär som värst svikta ner 12mm.
    • Nu pratar vi om håltagning i ångspärr och råspont, dvs. mergöra.
    • Med en 15,3x21 dörr skulle spelet mellan balkens underkant och betonggolvet vara hela 270mm så där finns det gott om utrymme (idag är golvet uppreglat med 165mm inklusive golvspånet).
    • Ångspärren skulle kunna läggas med stor flexibilitet där rörelsen kan inträffa.
  Jag ville testa hur det skulle verka att 'ta sig igenom den trånga sektorn' som alternativ 1 medför. Sagt och gjort drog jag upp den 'opreppade' tvärbalken till ungefärlig position.

Med 'fejkbalk' med ungefärligt tvärsnitt.
 Det ser ut att finnas marginaler på alla ställen.

Hålet i detalj med referensobjekt.
För min del så gick det ganska lätt att ta sig igenom
men så är jag inte en helt otränad bjässe.
Kan man ställa storlekskrav på inspektörer?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar